Home » nieuws » Wat heb je nodig voor VoIP-telefonie?

Wat heb je nodig voor VoIP-telefonie?

2024-02-27T11:10:35+01:0027-02-2024|

VoIP-telefonie is onmisbaar voor elke professionele organisatie. In de meeste gevallen bespaar je er veel tijd en geld mee. Natuurlijk kom je ook meteen professioneler over wanneer je optimaal bereikbaar bent op je zakelijke nummer. Maar wat heb je precies nodig om met VoIP te kunnen bellen?  Je hebt voldoende bandbreedte nodig, een VoIP-pakket, een telefoonnummer en eventueel een toestel. Maar dan ben je er nog niet. Je hebt ook een belplan nodig om duidelijk te hebben wat er met het gesprek gaat gebeuren, een communicatiebeleid waarop je gesprekken laat binnenkomen, het scheiden van binnenkomende gesprekken naar bepaalde afdelingen in je organisatie, een veilige verbinding en niet te vergeten de training van je medewerkers!

1. Voldoende bandbreedte

Je kunt nog over zo’n mooie telefonie oplossing beschikken, de kwaliteit ervan valt of staat met de internetverbinding. Het is belangrijk dat je altijd voldoende bandbreedte hebt om je telefonieverkeer te versturen en ontvangen, naast het reguliere dataverbruik over het netwerk. Eén telefoongesprek vereist ongeveer 100 kbps bandbreedte. Het aantal gesprekken tegelijkertijd tel je op bij het huidige internetverbruik en je weet precies hoeveel bandbreedte je nodig hebt.

Kom je tot de conclusie dat je bandbreedte tekort komt voor zakelijke telefonie? Onze Hallo internet specialist kan je hierbij helpen. Wij helpen jou bij het kiezen van de best mogelijke verbinding voor jouw situatie en bedrijfslocatie.

2. Een VoIP-account voor VoIP-bellen

Het is noodzakelijk om elk toestel te voorzien van een virtuele telefoonlijn, het VoIP-account. Als je vijf medewerkers hebt die moeten kunnen VoIP-bellen, dan bestel je 5 gebruikersaccounts. Zij krijgen dan allemaal een eigen apart VoIP-account. Door aan elk account een eigen nummer te koppelen, is iedereen ook bereikbaar via een eigen nummer als je dat wilt.

3. Een telefoonnummer

Heb je al een zakelijk telefoonnummer? Die kun je natuurlijk gewoon behouden. Geef dit aan bij je bestelling. Heb je nog geen zakelijk telefoonnummer? Ook dat is geen probleem. Je hebt al een nieuw nummer vanaf € 1,-. Je kunt zelf kiezen wat voor type nummer dit moet zijn. Wil je graag een lokale uitstraling? Kies dan voor een telefoonnummer met jouw eigen netnummer ervoor. Heb je meerdere locaties met meerdere netnummers en wil je voor elke locatie een eigen lokaal telefoonnummer? Ook dat is gewoon mogelijk. Voor een landelijke uitstraling kies je voor een 085- of 088-nummer.

4. Een VoIP-toestel

Als je bij de keuze van je pakket hebt gekozen voor een compleet abonnement, dan hoef je geen toestel meer te kiezen, je kan direct bellen vanuit een app op je mobiel of je laptop. Heb je toch liever een echte telefoon op je bureau, dan kun je bij ons kiezen uit een veelvoud aan VoIP-telefoons.

5. Een belplan

Een belplan is een stappenplan waarin wordt aangegeven wat er met de inkomende gesprekken gebeurd wanneer je een oproep binnenkrijgt. Bijvoorbeeld wat het keuzemenu is voor de beller, maar ook wat er moet gebeuren met oproepen buiten je openingstijden. Gebruik je voicemail of niet en wat krijgt de beller te horen als alle lijnen bezet zijn.

6. Een communicatiebeleid

Om het communicatiebeleid van je organisatie te kunnen opstellen is het belangrijk om goed inzicht te hebben in wat jouw klanten verwachten van de bereikbaarheid van jouw organisatie. Er zijn namelijk verschillende soorten telefoonverkeer. Sommige bellers willen iets weten, zonder dat het hun iets uitmaakt wie die informatie verstrekt. Andere bellers willen direct bijvoorbeeld klantenservice of de financiële afdeling spreken. In beide gevallen stel je als organisatie eisen aan de snelheid waarmee de klant wordt geholpen. Wat acceptabel is kan echter verschillend zijn. Daarom is in de eerste plaats een goed doordacht beleid noodzakelijk.

7. Inkomende gesprekken naar juiste afdeling

Gebruik je een keuzemenu en daarna weer een keuzemenu, totdat je bij de juiste afdeling of persoon terecht komt. Of één keuzemenu dat alleen filtert op afdelingen en daarna terecht komt bij een medewerker die je te woord staat en op basis van de verstrekte informatie weer kan doorverbinden. Er zijn verschillende scenario’s mogelijk.

8. Een veilige verbinding

Een moderne telefoonoplossing vanuit de cloud is betrouwbaarder dan de centrale via de telefoonlijn. Dit begint al in de datacenters. Deze zijn ISO 27001 gecertificeerd en hebben alle belangrijke systemen dubbel uitgevoerd. Zo draait een moderne telefooncentrale in twee verschillende datacenters en zijn in alle datacenters noodstroomvoorzieningen aanwezig. Ook de verbinding van het datacenter naar de klant is dubbel uitgevoerd. De gesprekken worden bovendien versleuteld verzonden.

9. Train je medewerkers

De training van je medewerkers is uiteraard belangrijk. Train je team in het gehele gespreksafhandelingsproces: VoIP-systemen bieden een aantal tijdbesparende functies. Jouw team moet weten hoe ze deze functies kunnen gebruiken. Daarom is het belangrijk om ze hierin te trainen.

Overstappen naar VoIP-telefonie is heel eenvoudig

Wij regelen het volledig voor je, zodat je bijna niets van de overstap merkt.

Meer weten?

Wil je meer weten of wil je gebruik maken van hosted VoIP? Je kan gewoon even bellen voor een vrijblijvend oriënterend gesprek. Je kunt ons bereiken via 088 25 50 100. Word je liever gebeld? Dat kan ook. Vul hier het formulier in om een afspraak te maken. Dan bellen wij jou wanneer het jou uitkomt.

Hallo divider

Hallo blogs

meer blogs

Deel dit bericht via

Titel

Ga naar de bovenkant